Isnin, 2 Februari 2015

Apa maksud Price to Earning Ratio


Terlanjur saya telah sebutkan dalam email terdahulu berkenaan Price To Earning Ratio (P/E), jadi pada hari ini saya akan huraikan secara ringkas tentang perkara ini,


Sepatutnya perkara ini diterangkan selepas anda semua mengetahui maksud Earning Per Share,

Namun kerana janji, saya akan huraikan terlebih dahulu berkenaan P/E


Price to Earning Ratio digunakan untuk menilai berapakah harga pelabur saham sanggup bayar untuk saham ini berbanding dengan pendapatan syarikat.

Suka saya jelaskan dengan membuat perbandingan :-

           Katakan Ali dan Umar berniaga aiskrim, Ali mendapat untung RM200, manakala Umar mendapat untung RM500. Jadi Earning Per Share ialah (keuntungan dibahagi kepada jumlah unit saham)


Ali
Umar
Bilangan Saham
100 unit
100 unit
Keuntungan
RM200
RM500
Earning Per Share (EPS)
2
5


Baik!!!! dah faham ke maklumat kat atas tu, kalau tak faham tak pe, boleh tanya nanti.

Sekarang Saham Syarikat Ali dan Syarikat Umar kedua-duanya dijual pada harga RM18 seunit

untuk pengiraan P/E nya lihat rajah di bawah:-



Ali
Umar
Harga Saham
RM15
RM15
Earning Per Share (EPS)
2
5
P/E
7.5
3


Jadi Price to Earning Ratio Syarikat Ali lebih tinggi daripada Syarikat Umar


Semakin rendah P/E semakin bagus harga Saham Syarikat tersebut.


Jika diberi pilihan diantara Syarikat Ali dengan Syarikat Umar sudah tentu saya akan membeli Saham Syarikat Umar kerana PE nya rendah.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saya menjemput pembaca sekalian mendaftar sebagai Subscriber blog ini untuk mendapat maklumat terkini daripada saya berkenaan Pelaburan saham.


Daftarkan email anda di sini. 


Blog ini menjana pendapatan melalui iklan seperti dibawah, setiap klik akan memberikan income kepada Penulis untuk terus bersemangat menerbitkan lagi bahan bermanfaat kepada pembaca,


Terima kasih atas sokongan anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan